Przedszkole integracyjne zapewnia pełny rozwój dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych, uczy wzajemnego szacunku, akceptacji, zrozumienia, gotowości dawania i przyjmowania pomocy w zabawie, nauce oraz codziennych sytuacjach życia przedszkolnego. Praca całego personelu przedszkola integracyjnego wymaga zaangażowania oraz wzajemnej współpracy w celu stworzenia odpowiednich warunków do rozwoju fizycznego, psychicznego oraz duchowego wychowanków, stworzenia odpowiedniej atmosfery wychowawczej, w której wszystkie dzieci czują się jednakowo ważne.
Założenia Koncepcji Pracy Przedszkola
W naszej codziennej pracy staramy się realizować cele które założyliśmy w Koncepcji Pracy Przedszkola, opierając ją na wieloletnim doświadczeniu i trosce o integralny rozwój i wychowanie każdego naszego wychowanka.
- Człowiekiem uczciwym, prawym i dobrym, szanującym siebie i innych.
- W swoich wyborach kieruje się najwyższą wartością jaka jest Bóg i wybiera dobro innych.
- Dąży do wolności, zna i akceptuje swoją wartość jako osoby.
- Rozwija swoje dary i talenty, jakie otrzymał od Boga.
- Jest przygotowany do podjęcia nauki szkolnej, wykazuje się dojrzałością emocjonalną i społeczną.
- Potrafi współdziałać w grupie, przestrzega ustalonych reguł, potrafi radzić sobie z porażką, jest w znacznym stopniu samodzielny zaradny komunikatywny otwarty wrażliwy twórczy ciekawy świata poszukujący.
Informacje ogólne
- Praca dydaktyczno-wychowawcza i opiekuńcza przedszkola prowadzona jest na podstawie aktualnie obowiązującej podstawy programowej opracowanej i zawartej w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w oparciu o wartości chrześcijańskie.
- Wspieramy rozwój naszych wychowanków realizując różnorodne programy edukacyjne, wychowawcze, religijne, terapeutyczne, profilaktyczne i zdrowotne.
- Wychodzimy naprzeciw potrzebom dzieci niepełnosprawnych i zdrowych poprzez indywidualizowanie procesu wychowania i nauczania. Podejmujemy działania profilaktyczne i terapeutyczne zarówno dla naszych podopiecznych jak i ich rodziców.
- Dajemy dzieciom poczucie bezpieczeństwa, akceptacji swojej osoby i równowagi emocjonalnej poprzez odpowiednio dobrane metody i formy pracy ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci wymagających wsparcia w rozwoju.
- Praca nasza zmierza do przygotowania dzieci do osiągania sukcesów w szkole i radzenia sobie w życiu społecznym.
-
Promyczkowe zasady
-
Organizacja pracy
- Praca dydaktyczno-wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie aktualnie obowiązującej podstawy programowej w oparciu o wartości chrześcijańskie;
- 6 grup wiekowych, w tym z oddziałami integracyjnymi;
- Przedszkole czynne jest w godz. 6.45 – 16.30;
- Posiłki domowe z własnej kuchni;
- Zajęcia w przestronnych salach, bogato wyposażonych /tablice interaktywne, laptopy/ sala gimnastyczna w tym SI, sala teatralna, sala doświadczania świata, sala zajęć manualnych, gabinety specjalistyczne /logopedyczny, psychologiczny, pedagogiczny/, dostęp do kaplicy;
- Zajęcia: katecheza, język angielski, rytmika, gimnastyka, Przedszkoliada;
- Bezpłatna opieka specjalistyczna: logopeda – neurologopeda, psycholog, pedagog, rehabilitant, terapeuta integracji sensorycznej;
- Przestronny plac zabaw.
-
Wśród wielu metod pedagogicznych, które stosujemy w codziennej pracy, warto wyróżnić:
- Metody aktywizujące, rozwijające inteligencje wielorakie (Howarda Gardnera);
- Metoda świadomości Ciała, Kontaktu i Komunikacji M. i Ch. Knill’ów;
- Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne;
- Metoda Krakowska;
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz;
- Integracja sensoryczna;
- Metody pedagogiki zabawy;
- Elementy terapii behawioralnej;
- Metoda wzmocnień pozytywnych;
- Metoda globalnego czytania I. Majchrzak;
- Pedagogika F. Froebla.
-
Ponadto organizujemy:
- Teatrzyki, występy dzieci;
- Zajęcia otwarte dla rodziców;
- Spotkania rodzinne, integracyjne, przedszkolne, grupowe;
- Wycieczki;
- Warsztaty, przeglądy, konkursy przedszkolne ogólnopolskie i międzynarodowe;
- Dni Otwarte dla dzieci nowoprzyjętych i ich Rodziców;
- Dzień Dzieci z Niepełnosprawnością;
- Zajęcia adaptacyjne;
- Uroczystości przedszkolne wynikające z kalendarium przedszkola;
- Comiesięczne Msze Św. oraz Dzień Modlitwy dla Rodziny.
-
Dodatkowa oferta dla dzieci niepełnosprawnych:
- Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny;
- Pedagog specjalny w grupie integracyjnej;
- Zajęcia grupowe i indywidualne:
- Zajęcia z logopedą,
- Zajęcia z psychologiem,
- Zajęcia z pedagogiem specjalnym,
- Zajęcia z integracji sensorycznej,
- Zajęcia z rehabilitantem,
- Zajęcia umuzykalniające,
- Zajęcia manualne,
- Zajęcia z terapii ręki,
- Zajęcia w Sali Doświadczania Świata,
- Zajęcia metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,
- TUS – Trening Umiejętności Społecznych.
-
Dodatkowa oferta dla Rodziców:
- Warsztaty i spotkania na terenie przedszkola;
- Zajęcia otwarte w każdej grupie wiekowej;
- Szkoła dla Rodziców i Wychowawców;
- Indywidualne konsultacje z psychologiem, pedagogiem specjalnym, logopedą, terapeutą SI, rehabilitantem;
- Konferencje ze specjalistami różnych dziedzin;