Drodzy Rodzice
Obecna sytuacja zmusza nas do pozostania w domach. Dla naszych maluszków jest to niepożądane, gdyż każda dłuższa przerwa wpływa nieco niekorzystnie, u niektórych dzieci zaburza adaptację do przedszkola i wywołuje niechęć do powrotu. Jest to naturalne, gdyż dzieci najlepiej czują się w domu. Mam jednak nadzieję, że choć trochę zatęsknią za przedszkolem, kolegami, koleżankami, wspólnymi zabawami i swoimi paniami.
Dany nam czas warto wykorzystać kreatywnie, poświęcić go na wspólne zabawy. Przedstawiam propozycje zabaw ruchowych, naśladowczych w oparciu o rymowanki pokazywanki, które są proste, nie wymagają rekwizytów, nie są czasochłonne, a dają dużo radości.
Życzę udanej zabawy i do zobaczenia w przedszkolu.
Agnieszka Sidor
RYMOWANKI POKAZYWANKI
Bileciki
Mam dwa bileciki, (pokazujemy dwa palce)
idę więc do kina. (maszerujemy)
Lecz w drodze do kina (maszerujemy)
cosik mnie wygina. (wyginamy się)
To jest nowy taniec (ruszamy się na boki)
małego pingwina. (obracamy się, ręce przylegają do boków, dłonie odchylamy na boki)
***
Buch, buch, buch
Buch, buch, buch! (maszerujemy po obwodzie koła)
Buch, buch, buch! (jednocześnie uderzając piąstką o piąstkę)
Każdy z nas jest dzielny zuch! (obrót wokół własnej osi, ręce na biodrach)
Wśród drzew skacze jak wiewiórka. (podskakujemy i naśladujemy wspinanie się na drzewo)
Wśród traw jak wąż daje nurka. (podskakujemy, wyciągamy ręce w przód i „dajemy nurka”)
Buch, buch, buch! (maszerujemy po obwodzie koła)
Buch, buch, buch! (jednocześnie uderzając piąstką o piąstkę)
***
Części ciała
Ręce do machania,
nogi do skakania,
palce do liczenia,
a zęby do mycia.
Głowa do kiwania,
uszy do słuchania,
oczy do mrugania,
usta do śpiewania.
***
Dla grzecznych dzieci
Dla grzecznych dzieci słoneczko świeci. (rączki w górze)
a dla niegrzecznych?… wcale nie świeci. (grozimy palcem)
Rybki pływają, (złożone rączki naśladują płynącą rybkę)
ptaszki fruwają, (machamy „skrzydełkami”)
motylek leci w daleeeki świat. (bieg w dowolnym kierunku)
***
Dwa kółeczka się spotkały
Dwa kółeczka się spotkały
i zrobiły okulary.
Teraz każdy z nas już może
nosić sobie je na nosie
i oglądać świat nasz cały
przez różowe okulary.
***
Dziesięć palców mam
Dziesięć palców mam – na pianinie gram.
i dwie rączki mam – na bębenku gram.
Dziesięć palców mam i na trąbce gram.
i dwie ręce mam, więc zaklaszczę wam.
***
Gimnastyka
Prawa noga, wypad w przód,
a rękoma zawiąż but.
Powrót, przysiad, dwa podskoki,
w miejscu bieg i skłon głęboki.
Wymach rąk w tył i do przodu
Już rannego nie czuć chłodu.
***
Idziemy na polowanie
Idziemy na polowanie! (tupanie nogami)
Wysoka trawa: szu … (ręce w górze)
Idziemy! (tupanie nogami)
Niska trawa: szu … (ręce w dole)
Idziemy! (tupanie nogami)
Most! (bębnienie piąstkami po klatce piersiowej)
Idziemy! (tupanie nogami)
Błoto! (uderzanie dłońmi o policzki)
Nagle: co to?
Wilk? … Uciekamy!
(W szybkim tempie powtarzamy od tyłu gesty: błoto – tupanie, most – tupanie, niska trawa – tupanie, wysoka trawa – tupanie)
***
Kotek się myje
Patrzcie dzieci jak się kotek myje.
Łapki, buzię, uszy, szyję. (kolejno pokazujemy)
By dzieci też się myły (grozimy paluszkiem)
i jak kotek czyste były. (pokazujemy czyste rączki)
***
Paluszki
Tu paluszek, tu paluszek (pokazujemy raz prawy, a raz lewy palec wskazujący)
Kolorowy mam fartuszek. (rączkami głaszczemy po brzuchu)
Tutaj rączka, a tu druga (pokazujemy raz jedną, a raz drugą rękę)
a tu oczko do mnie mruga. (z palca wskazującego i kciuka robimy przy oku „dzióbek”)
Tutaj buzia, (robimy kółeczko dłonią wokół ust)
tu ząbeczki, (pokazujemy szorowanie zębów)
Tu wpadają cukiereczki. (pokazujemy paluszkiem w głąb buzi)
Tu jest nóżka i tu nóżka, (pokazujemy raz jedną a raz drugą nogę)
Chodź zatańczyć jak kaczuszka! (tańczymy)
***
Pokaż
Pokaż (imię dziecka), gdzie masz oko,
gdzie masz ucho, a gdzie nos,
gdzie masz rękę, gdzie masz nogę,
gdzie na głowie rośnie włos.
Daj mi rękę, tupnij nogą,
kiwnij głową tak i nie.
Klaśnij w ręce,
hoop, do góry
razem zabawimy się !!
***
Prawa noga, lewa noga
Tu prawą mam nogę, tu lewą nogę mam,
jak umiem podskoczyć, pokażę ja wam.
Tak skaczę i skaczę przez cały długi dzień.
Tu prawe kolano, a tu lewe mam,
jak umiem je zginać, pokażę ja wam.
Tak zginam i zginam przez cały długi dzień.
Tu prawe mam ramię, tu lewe ramię mam,
jak umiem nim ruszać, pokażę ja wam.
Tak ruszam i ruszam przez cały długi dzień.
Tu prawy mam łokieć, tu lewy łokieć mam,
jak umiem go zginać, pokażę ja wam.
Tak zginam i zginam przez cały długi dzień.
Tu prawe oko mam, tu lewe oko mam,
Jak mrugać potrafię, pokażę ja wam.
Tak mrugam i mrugam, przez cały długi dzień.
***
Rączki robią
Rączki robią klap klap klap
Nóżki robią tup tup tup
Tutaj swoją główkę mam
A na brzuszku bam bam bam
Buzia robi am am am
Oczy patrzą tu i tam
Tutaj swoje uszka mam
A na nosie sobie gram
***
Serduszko do kochania
Mam serduszko do kochania (kładziemy dwie dłonie na serduszku)
Główkę do myślenia (obiema rękami bierzemy się za głowę)
Małe nóżki do biegania (biegniemy w miejscu)
Buzię do jedzenia (pokazujemy palcem buzię)
***
Słońce świeci
Słońce świeci, wietrzyk wieje,
latek jeszcze mam niewiele.
Nóżką tupnę, w rączki klasnę,
jestem przedszkolakiem właśnie.
***
Stolarz
Stolarz młotkiem stuka. (stukanie pięścią)
Lekarz w plecy puka. (delikatne pukanie palcami)
Kucharz w garnku miesza. (koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią)
Praczka pranie wiesza. (delikatne szczypanie)
Rolnik grabi siano. (grabienie palcami obu rąk z góry na dół)
Muzyk gra co rano. (naśladowanie ruchów pianisty)
I ja też pracuję, (wskazanie na siebie)
obrazek rysuję. (dowolny rysunek palcami na plecach partnera)
***
Tup, tup, tup
Tup, tup, tup – tak robi jeż.
Ty tak możesz, jeśli chcesz.
Człap, człap, człap – tak robi kaczuszka.
Czy tak umie twoja nóżka?
Tik tak, tik tak – tak zegarek tyka.
Pokaż teraz jak twa główka fika.
Hop, hop, hop – tak skaczą żabki.
Skacz i ty, tylko nie złam łapki.
Hop, hop, hop – tak skaczą kózki.
Skacz i ty, tylko nie złam nóżki.
Kic, kic, kic – kica sobie zając.
Ty też kicaj nie zwlekając.
Łup, łup, łup – tak ciężko idzie słoń.
Czy ty też dołączysz doń?
Patataj – tak biegnie konik.
Spróbuj teraz go dogonić.
Człap, człap, człap – tak bocian brodzi.
Czy ty też tak umiesz chodzić?
Plum, plum, plum – tak uciekają rybki.
***
Ubieranka
Umiem włożyć już buciki,
kurtkę zapiąć na guziki.
Chociaż trochę chłodno dziś,
to na spacer warto iść!
Rękawiczki mam w kieszeni,
więc nie boję się jesieni.
Gdy na nogach mam kalosze,
ja się deszczu nie wystraszę.
Popatrz śnieg zaczyna prószyć,
czapkę wciągam, więc na uszy.
***
Stonoga (w miejscu kropek wymawiamy imię dziecka, które pokazuje daną część ciała)
Idzie idzie stonoga, a tu … noga.
Idzie idzie malec, a tu … palec.
Idzie idzie koń, a tu … dłoń.
Idzie idzie krowa, a tu … głowa.
a na końcu leci kos, a tu … nos.
***
Małpka naśladuje
Małpka tupie nóżką. (tupiemy nogą)
Małpka tupie nóżką. (dzieci powtarzają i tupią)
Ona lubi takie gry,
zawsze robi to co ty..
(Zmieniamy prowadzącego, powtarzamy wierszyk, w miejsce tupania podajemy inne czynności np. chodzenie, klaskanie, podskakiwanie)
***
Burza
Pada deszczyk, pada, pada (uderzamy palcem o podłogę)
coraz prędzej z nieba spada. (przebieramy wszystkimi palcami)
Jak z konewki woda leci (uderzamy całymi dłońmi o podłogę)
A tu błyskawica świeci… (prostujemy się i klaszczemy w dłonie nad głową)
Nagle grzmot !!! (tupiemy stopami o podłogę)
I od nowa HOP (podskakujemy)
***
Pokaż (imię..)
Pokaż (…), gdzie masz oko, gdzie masz ucho, a gdzie nos.
Gdzie masz rękę, gdzie masz nogę , gdzie na głowie rośnie włos.
Daj mi rękę, tupnij nogą, kiwnij głową tak i nie.
Klaśnij w ręce, hoop do góry razem zabawimy się !!
***
Daj mi rączkę
Daj mi rączkę, dam ci ja – zatańczymy raz i dwa
dookoła na paluszkach, leciuteńko tak jak muszka.
Teraz nóżką przytupniemy i rączkami zaklaszczemy,
jeszcze tylko skoki dwa, klaszczesz Ty i klaszczę ja.
***
Ciało
Ręce do machania, (machamy rączkami)
nogi do skakania, (podskakujemy)
palce do liczenia, (machamy paluszkami)
a zęby do mycia. (uśmiechamy się szeroko)
Głowa do kiwania, (kiwamy głową TAK/NIE)
uszy do słuchania, (nadstawiamy uszu)
oczy do mrugania, (mrugamy oczkami)
usta do śpiewania. (śpiewamy LALALA)
***
Śmieszne miny
Rób dokładnie to, co ja:
Skacz do góry – hopsasa,
Dookoła obróć się,
Klaśnij głośno w dłonie swe.
Tupnij nogą – tup, tup, tup,
Śmieszną minę do mnie zrób
I swą buzię pokaż mi.
Teraz wchodzisz Ty!
***
Chodź do mamy szybko, szybko
Chodź do mamy szybko, szybko
jesteś mamy małą rybką.
Umyjemy nosek, nóżki,
niech zobaczą to kaczuszki.
Umyjemy mały brzuszek,
tylko nie bój się kaczuszek.
Chodź do mamy szybko, szybko,
jesteś mamy małą rybką.
Jesteś małą rybką mamy,
Bo my bardzo się kochamy!
***
Idzie pani
Idzie pani tup tup tup
dziadek z laską stuk stuk stuk
skacze dziecko hop hop hop
żaba robi dłuuugi skok!
Wieje wietrzyk fiu fiu fiu
kropi deszczyk puk puk puk
deszcz ze śniegiem chlup chlup chlup
a grad w szyby łup łup łup!
Świeci słonko, wieje wietrzyk
pada deszczyk…
czujesz dreszczyk?
Opracowała: Agnieszka Sidor