POMIŃ »

Bywając w dużych sklepach zabawkowych, można trafić na dział „zabawek kreatywnych”. Na ogół są tam drogie zestawy złożone przykładowo z kilku filcowych figurek, kleju i torebki. „Rozbudzanie kreatywności” dziecka polega na tym, iż gotowe elementy nakleja w wymyślony przez siebie wzór. Jedyną pozytywną cechą tych zabawek jest to, że cokolwiek by się wymyśliło, elementy te są na tyle estetyczne i dopasowane do siebie, że i tak będzie ładnie wyglądało. Jednak z prawdziwą kreatywnością nie ma to nic wspólnego.
Inne często spotykane zabawki to zabawki elektroniczne typu laptopy mające teoretycznie uczyć maluchy czytać, liczyć, grać na instrumencie… Dzieci odnoszą korzyść z eksperymentowania z różnymi typami zabaw.  Nie ma żadnych badań, które potwierdzałyby, że te, tzw. „zabawki kreatywne” w jakiś szczególny sposób pobudzałyby rozwój poznawczy czy kreatywność dziecka.
Jednym z rodzajów zabawek kreatywnych są komputerowe gry edukacyjne konstruowane specjalnie dla przedszkolaków. Mają one szereg zalet. Mogą one wspomagać rozwój poznawczy, piękna grafika, forma nauki przez zabawę i natychmiastowa informacja zwrotna o tym, czy zadanie zostało wykonane prawidłowo.  Z kolei gry, które nie są tworzone z myślą o wspomaganiu rozwoju małych dzieci (np. „strzelanki”), rozwijają zachowania antyspołeczne, co już udowodniono w szeregu badań. Niestety to nie jedyne zastrzeżenie wobec gier komputerowych. Niektóre dzieci bardzo szybko uzależniają się od komputera, najgorsze jest, że trudno to przewidzieć. Mnóstwo gier przeznaczonych jest dla dzieci umiejących już czytać, a to oznacza konieczność wspomagania gry przez rodzica, jednocześnie umożliwia kontrolę np. czasu, który dziecko spędza przy komputerze. Gry komputerowe mają także bardzo sztywne reguły, jeśli więc dziecko da poprawną, lecz oryginalną odpowiedź na pytanie, gra oceni ją jako nieprawidłową, a to już zabija kreatywność dziecka.

 

Gry konstrukcyjne, czyli wszelkiego typu klocki. Choć niektóre z nich zawierają zestaw elementów, które trzeba złożyć w ściśle określonym porządku, aby powstała konkretna rzecz np. samochód. Większość dużych zestawów daje szanse naszej wyobraźni i pozwala skonstruowanie coś oryginalnego. Dzieci budujące bardziej złożone konstrukcje zdobywają wyższe wyniki w testach inteligencji i zadaniach matematycznych. Zabawa klockami rozwija wiele umiejętności tj.: wyobraźnię przestrzenną, kreatywność, umiejętności werbalne, podczas gdy mały budowniczy musi omówić swój plan z innymi osobami, a także umiejętności społeczne, podczas gdy dziecko budując współpracuje z innymi. Nie ma wątpliwości, że warto bawić się klockami razem z dziećmi, przy okazji pokazując różne sposoby budowania konstrukcji. Dziecko potrafi doskonale naśladować coś, czego jeszcze samodzielnie nie jest w stanie wymyślić. W taki oto sposób „popychamy je” w rozwoju. Możemy poprosić, aby dziecko zbudowało to samo na różne sposoby, rozwijając jego kreatywność, budujmy wspólnie i rozmawiajmy z dziećmi o tym, co budują.
Tangram jest rodzajem puzzli, gdzie z siedmiu figur geometrycznych – dwa duże trójkąty prostokątne, trzy trójkąty równoramienne w tym jeden średni i dwa małe, mały kwadrat i mały równoległobok, budujemy wiele różnych obrazków. Wielu pedagogów i psychologów edukacji twierdzi, iż tangramy rozwijają wyobraźnię przestrzenną oraz doskonale uczą geometrii. Dzięki nim dzieci zaczynają intuicyjnie rozumieć różne terminy przestrzenne np. co to znaczy „obrócić” figurę, lub, że figury się dopełniają. Koniecznie trzeba zwrócić uwagę, na to ażeby figury do ułożenia były dostosowane do wieku i możliwości, żeby nie zniechęcić dziecka.
Aparat fotograficzny jest drogą rzeczą, jeżeli istnieje możliwość to pod okiem dorosłych może stać się wspaniałą zabawą i dla dziecka jak również dorosłego. Robienie zdjęć, bowiem uczy zasad kompozycji, a także pozwala  na uczenie opowiadania historii, bądź śledzenie zmian zachodzących w czasie. Można np. posadzić rzeżuchę i robić jej codziennie zdjęcia, następnie zmontować w formie filmu pokazującego jej wzrost. Aparat cyfrowy pozwala robić wiele zdjęć ludzkich emocji,  można badać zachowania zwierząt itp. Rodzicom z kolei przybliża jak dziecko widzi świat ze swojej perspektywy.

Eksperymenty naukowe są fantastycznym pomysłem na prostą i wspaniałą zabawę. Kartoniki, plastikowe butelki, skrawki materiału mogą być przydatne w tworzeniu różnych ciekawych konstrukcji. Zabawa, w której dziecko od początku do końca samodzielnie buduje zabawkę rozwija kreatywność. Wiele z rzeczywiście pasjonujących zabawek typu „eksperymenty naukowe”, w cenach od 40 do nawet 200 PLN można stworzyć samodzielnie w domu. Eksperymenty mogą dać także sporo radości rodzicom, którzy zdecydują się zademonstrować eksperymenty swoim dzieciom.

Pamiętajmy, że wychowanie dziecka na szczęśliwego i dobrego człowieka jest ogromną sztuką. Być dobrym rodzicem nie znaczy pozwalać na wszystko, obsypywać prezentami, ulegać kaprysom – być dobrym rodzicem to być  z dzieckiem, towarzyszyć w zabawie, uczyć zasad postępowania i pokazywać świat.

Mapa strony
Top