POMIŃ »

Zdrowe i prawidłowo rozwinięte dziecko to pragnienie rodziców, którzy chcą radosnego, szczęśliwego dzieciństwa dla swych dzieci a w przyszłości pragną je widzieć silnymi, pięknie zbudowanymi, energicznymi ludźmi, zdolnymi do podejmowania samodzielnego życia i działania.

Warunkiem zarówno prawidłowego rozwoju i osiągnięcia optymalnej, zaprogramowanej genetycznie budowy ciała, rozwoju intelektualnego i emocjonalnego oraz dobrego zdrowia i samopoczucia jest zbilansowana dieta.

Prawidłowe żywienie zapewnia dziecku dobry stan zdrowia i jest najwłaściwszym rodzajem profilaktyki wielu schorzeń. Rola żywienia nie ogranicza się wyłącznie do zaspakajania głodu, dostarczania niezbędnych substancji odżywczych i przywracania zdrowia. Jedzenie wykwintnych potraw i smakołyków jest źródłem przyjemności i radości życia a wspólne spożywanie posiłków kształtuje określone wzorce estetyczne i przyzwyczajenia żywieniowe, umacnia więzi rodzinne i służy przekazywaniu tradycji.

Dzieciństwo to okres, w którym kształtują się postawy determinujące aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Ważne jest aby edukację zdrowotną rozpocząć jak najwcześniej.

 

Problem, który najczęściej nurtuje rodziców to brak apetytu u dzieci. Wskazane jest, by towarzyszył dziecku przy jedzeniu rodzic ale nie po to, by mówić jak należy jeść i trzymać widelec czy łyżkę bądź właściwie pić z kubka. Zadaniem rodzica jest pokazać jedząc prawidłowe ruchy i czynności, zwłaszcza w pierwszym okresie kształtowania się samodzielności dziecka. Dziecko powinno jadać regularnie o stałych porach, wyznaczonym miejscu, gdyż przypadkowość i bezplanowość odbija się niekorzystnie na jego układzie nerwowym. Przy jedzeniu musi mieć ciszę i spokój, gdyż każdy bodziec może je rozpraszać. Nie osiągniemy więc celu przez opowiadanie bajek, śpiewaniem piosenek czy wręcz zmuszaniem go do jedzenia. Błędem wychowawczym w żywieniu dzieci jest też stałe posługiwanie się pochwałami, naganami, nagrodami lub karami gdyż źle to wpływa na psychikę dziecka i pogłębi w nim niechęć do jedzenia. Dzieci traktują jedzenie jako czynność wymagającą wzmocnienie. Nie uczą się obserwowania własnego ciała, odczytywania sygnałów głodu i sytości. Zamiast czynności fizjologicznej jedzenie stanowi dla nich rodzaj grzecznego bądź niegrzecznego zachowania.

Aby dziecko jadło z apetytem i prawidłowo trawiło, należy przestrzegać regularności posiłków. W celu zapewnienia normalnego trawienia i wywołania uczucia głodu nie należy podawać dziecku nic do jedzenia w przerwach między posiłkami a zwłaszcza słodyczy, które są przyczyną braku łaknienia u dzieci. Dziecko dokarmiane między posiłkami, gdy nadchodzi pora posiłku nie chce jeść, bądź je bardzo mało. Często rodzice widząc, że dziecko mało zjadło podają mu znowu coś do zjedzenia między posiłkami i w ten sposób regularność podawania posiłków zostaje całkowicie zakłócona. Ważne jest aby nie zakłócać przed jedzeniem spokoju dziecka. Nie powinno się również przed posiłkiem i w czasie posiłku dzielić z dzieckiem silnymi wrażeniami, które mogą pobudzająco wpłynąć na jego emocje.

Przygotowanie do jedzenia w przedszkolu:

  • Nie należy podawać dziecku sytego śniadania w domu;
  • Pod żadnym pozorem, nie należy się zwracać do Pani w przedszkolu w obecności dziecka, z następującymi słowami: „Moje dziecko nie jada takich i takich produktów…”. Wówczas tworzy się sytuacja, w której nauczyciel nie będzie w stanie przekonać dziecka, aby czegoś spróbował bo on zawsze ma wymówkę: Mama powiedziała że….
  • Warto zdać się na umiejętności wychowawcze i pedagogiczne  nauczycielki; Trzeba pamiętać też, że ma ona asa w rękawie, którego rodzice nie posiadają: np.”Zobacz jak inne dzieci ładnie jedzą, może i Ty spróbujesz?” Często jest to najskuteczniejszy argument dla małego dziecka.
  • Warto z dzieckiem oglądać przedszkolny jadłospis na kolejny dzień i opowiedzieć mu co będzie następnego dnia do jedzenia. Jak jest coś nieznanego można pójść razem do sklepu i obejrzeć jak wygląda tajemniczy produkt; wówczas dziecko widząc kolejnego dnia na talerzu np. kaszę gryczaną, której nigdy nie jadło przypomni sobie wizytę w sklepie z mamą
  • W sytuacji podbramkowej, gdy dziecko przez dwa – trzy dni z rzędu nie chce zjeść posiłku w przedszkolu, rozwiązaniem na krótką metę jest podanie sytego śniadania w domu, pamiętajmy jednak, że taka sytuacja nie może utrzymywać się przez długi okres bo dziecko nigdy się nie przełamie aby zacząć próbować.
  • Możemy również zabrać talerz, po kolejnym z rzędu niezjedzonym posiłku, dziecko może się przełamać i zacząć jeść.

Barbara Pawelec

Bibliografia:

  1. M. Jarosz (2008); Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia.
  2. J. Gawęcki (2004); Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu.
  3. S. Witkowska (1986); Odżywianie niemowląt i małych dzieci.
  4. M. Wojciechowska – porady dietetyka.
Mapa strony
Top